السبت، 30 أغسطس 2008

أنا قد نسيتك من زمن...

لماذا جئتني شوقا..
تريد أيام الوئام؟!!!
لماذا عدت لي تبكي..
بعدما جف الكلام؟!!!
أحسبت أنك لو تعود..
سيكون شوقي في انتظارك؟!!!
سأذوب حتما في الهيام؟!!!
أظننت أنك حين تبكي..
سوف أحنو..سوف أبكي؟!!!
لا..
فقد مات الغرام..
وقد نسيتك من زمن..
قد نسيت الحب حتى..
ما عاد لي في الحب شيئا..
فقد نسيت الذكريات..
أحرقت كل الأمنيات..
لم يبق لي في العمر إلا..
بعض حلمي..
ظل يخطو في الزحام..
يصارع الحزن العميق..
ويقودني بين الظلام..
أنا قد نسيتك من زمن..
قاتلت ضعفي..
وانتهى زمن الخضوع..
وانقضى عهد الغرام..
فلن أعود إذا إليك..
لن أعود إلى حبيب..
فاتني أبكي وحيدا..
مثل بعض من حطام..
فقد تثور كرامتي..
قد يعاني كبريائي..
إن رجعت أنا إليك..
فارتحل عني فإني..
ليس يعنيني الملام..
لن تؤرقني دموعك..
إن بكيت لألف عام..
قد مات حبك من سنين..
لما حييت العمر دونك..
حين آثرت الخصام..
فارتحل عني بعيدا..
لا تقل حتى السلام!!!

الثلاثاء، 19 أغسطس 2008

قانون "اللا مرور" الجديد!!!



من فتره قصيره..طلعتلنا حكومتنا الموقره بقانون جديد للمرور..وزي ما شفنا فالقانون الجديد خد أكتر من حقه في الدعايه والإعلان لحد ما حفظنا إعلاناته بداية من الإعلان اللي بيظهر الشارع المصري في أسوأ صوره مرورا بإعلان يسرا وهشام سليم واللي كان في خلفيته عربيه بيجو سبور ملهاش حل (أنا مأخدتش بالي أساسا غير من العربيه في الإعلان ده) وانتهاء بالإعلانات اللي فيها حوادث وإصابات ووفيات..

المهم..القانون دخل حيز التنفيذ بداية من شهر 8/2008 ..(خليكوا فاكرين التاريخ ده يوم تاريخي) .. خلاص مفيش مشكله..الحكومه عملتلنا قانون جديد علشان مصلحتنا..أوك..تعالى بأى اتفرج على القانون اللي كان همه الأكبر إثراء خزينة الدوله بزياده غريبه في غرامات المخالفات..لأ والأنيل من كده الحبس..وتخيل مثلا لو انت دكتور والا مهندس والا حتى بتاع بليله بس مواطن صالح..تخيل إن الحكومه ممكن في لحظات ترتبلك رحله ممتازه إلى ليمان طره لقضاء أسعد اللحظات مع اللصوص والمجرمين..طب ما الحكومه فيها الخير..وضبتلك رحله مكنتش تعرف تطلعها حتى لو انت مليونير..يعيش الحكومه!!!

طبعا الساده المسئولين – المحترمين جدا لا مؤاخذه – بيقولوا للمواطن الصالح اللي هو حضرتك متخافش من القانون الجديد طول ما سيادتك – شوف الإحترام والتقدير – ماشي في السليم...أنا بس اللي مزعلني انهم مقالوش ألاقي فين السليم ده علشان أمشي فيه ؟!!!

أساسا أيها الساده – المحترمين جدا لا مؤاخذه – طول ما العساكر واقفه في الشارع ومعاها دفاتر عاوزه تملاها فأنا مش هلاقي سليم أمشي فيه وكده كده النمره هتتاخد وكده كده هادفع!!!

قاموا قالوا إيه: لا يا ابني يا حبيبي ـ شوف الحنيه ـ إحنا هنلغي حكاية العساكر دي خالص ونحطلك إشارات ديجيتال فيها كاميرات هتصورك وانت بترتكب الجريمه..قصدي وانت بتعمل المخالفه..يعني هتتباس هتتباس يا عباس..قلت والله كويس ع الأقل الفلوس اللي هادفعها هاتصور بيها..وجايز أطلع في الفتزليون كمان..يا حلاوه يا ولاد!!!

يا جماعه زي ما انتوا عارفين أنا ماشي جنب الحيط (حتى اقروا بوست أنا من هنا في المدونه اللي جنبنا)..ومبحبش أعترض ع الحكومه ..و انا مبعترضش لا سمح الله على إني أدفع مخالفه أنا عملتها ..لكن إني أدفع مخالفه معملتهاش لمجرد إن عسكري معندوش ضمير أخد النمره فدي بأى حاجه تغيظ!!!

واللي يغيظ أكتر إني ممكن أتحبس علشان مش رابط حزام الأمان..يا عم إنت مالك..أربطه ماربطوش أنا حر..تحبسني ليه؟؟ يعني هو أنا لو عملت حادثه أنا اللي هاتعور والا الحكومه؟!!! واضح إن الحكومه مصره تثبتلنا إنها بتخاف علينا أكتر من نفسنا ...وكمان بتخاف على فلوسنا لنضيعها في كلام فاضي..فبتاخدها مننا في صورة مخالفات وضرايب ورسوم علشان تصرفها في حاجات مفيده..ورغم إني مش عارف إيه هي الحاجات المفيده دي..بس هي أكيد مفيده طالما الحكومه اللي بتعملها..طبعا..دول حكومه يابا وعرفين كل الكلام!!!


حاجه كمان تغيظ – مهو انت لازم تتغاظ – قال إيه خير اللهم اجعله خير لو انت حطيت دبدوب ع التابلوه أو علقت سبحه ع المرايه ممكن يسحبوا منك الرخصه ويدفعوك غرامه..شفتوا الحريه والديموقراطيه..تقوله يا عم انت مالك..أحط دبدوب أحط قرد أعلق سبحه أعلق ديل فار إنت مالك..عربيتي وأنا حر فيها..يقولك لأ يا خفيف الحاجات دي بتعوق الرؤيه وبتسبب حوادث!!!

شفتو الهنا اللي احنا فيه ...تخيل يا أخي الدبدوب بتاعك طلع هو سبب الحوادث..مش المطبات الكتيره ولا الشوارع المنيله بنيله ولا التخطيط الغلط ولا الرصف بتاع الطرق اللي زي قلته ولا تخطيط البلد اللي مش تخطيط أصلا...لأ هو الدبدوب بتاعك السبب..مش قلتلك هتتباس هتتباس يا عباس!!!

واحد قريبي عنده عربيه نص نقل..بيصرف منها ع البيت..كل ما يطلع مشوار يا عيني يلاقي حمله تسحب منه الرخص وتدفعه غرامه ..طب بالذمه مش حرام يبقى طالع مشوار بعشرين جنيه يدفع عليهم 100 جنيه غرامه ..عارفين بيقولي إيه؟ بيقول أنا هاروح المرور وأقولهم أنا هاشغل العربيه وانتو خدو الإيراد كله واعملولي مرتب شهري ..مش مهم كام المهم يكون ثابت ومضمون!!!

عشان كده أنا وهو وغيرنا كتير قررنا مننزلش وسط البلد بالعربيه..يا سيدي مالها المواصلات ع الأقل هابقى عارف بالظبط أنا هادفع كام..وهابقى ضامن إن رخصتي تفضل في جيبي معززه مكرمه..مهو مش معقول كل يوم يتعملي مخالفه..مره دبدوب..مره سبحه..مره العادم ريحته مش عاجبه معالي سيادة البيه الظابط..مره لون العربيه مش مريح عنين معالي سيادته..لا يا عم..أنا مش عاوز أعكر صفو معالي سيادة البيه الظابط..وعلى رأي المثل إبعد عن الشر وغنيله!!!

الغريب إنك لو قريت القانون هتحس إن معظمه كويس..المشكله مش في القانون..المشكله في اللي بيطبقوالقانون ومبيراعوش أي ظروف ..المفروض يطبقوا روح القانون في مصلحة البلد والناس..يعني أنا لو معلق سبحه صغيره مبتعوقش الرؤيه ولا حاجه برضه هيتعملي عليها محالفه..لو العربيه مخدوشه خدش صغير اللجنه الفنيه هتعملك مخالفه وتقولك روح افحص وشغلانه من غير داعي..لأ وحاجات أهيف من كده..طب والله واحد دفع مخالفه علشان كاتب (بسم الله الرحمن الرحيم) على إزاز الباب بتاعه..طب بالذمه ده مش حرام..مانا قلتلك من الأول مع القانون الجديد هتتباس هتتباس يا عباس!!!!

حسبنا الله ونعم الوكيل ..

لتحميل تفاصيل القانون الجديد كاملا على الرابط التالي(أي خدمه):
http://www.4shared.com/file/55862722/5b4f09db/___online.html?dirPwdVerified=407cb1e5

الأربعاء، 13 أغسطس 2008

أحـــبك أكــثر

أحبك أكثر
كلما طال الفراق
أو زاد فيّ الاشتياق
أو تناثر بعضي مني
تناثر الأوراق
فضممتني
فاستجمعت نفسي
لأصبح سيد العشاق
***
أحبك أكثر
إذا انطفأت شموع الكون
إذا لم يبق في عينيّ ثمة لون
فأشرقت في عمري
فأراك في عينيّ أجمل لون
***
أحبك أكثر
إذا لم يبق لي أياً من الرفقاء
ولو تخلو مفكرتي من الأسماء
إذا ما ضعت في صمتي
إذا صوتي يحاوره صدى صوتي
فأنت حبيبتي صحبي
وأنت أميرتي وحدي
وصوتا ناعما عذبا
يطمـئـنني
يزيح الصمت من حولي
ويدعوني إلى الإصغاء
فأصغي...كيف لا أصغي؟؟؟
إلى صوت يدللني
يبث الفرح في قلبي
فأغدو أسعد السعداء
***
أحبك أكثر
إذا أغرقت في دمعي دموع الناس
إذا ما صرت في الدنيا بلا إحساس
إذا ما ضعت في دربي
فـتــبــتـسمـــين
فيمضي الدمع في خجل
وأصبح عندها رجلا
ينبض قلبه حبا
لكل الكون
قدر تلاحق الأنفاس
وأعرف حينها دربي
إليك حبيبتي أمضي
بلا حزن..بلا خوف..بلا حراس
***

الأحد، 10 أغسطس 2008

ختان الإناث بين الدين..والطب

في الفترة الأخيره..ازداد الجدل حول مسألة ختان الإناث وحول كونها حلالا أو حراما أو فرضا أو سنه..وكان مرجع ذلك الجدل الواسع هي فتوى الشيخ علي جمعه بتحريم ختان الإناث بعد تشكيكه في صحة الأحاديث التي تدعو إليه.
بعد الفتوى انقسم الناس ما بين مؤيد ومعارض ما بين مقتنع بالفتوى طالما أنهامن مفتي الديار المصريه وبين رافض لها لأنها -من وجهة نظره - لا تعدو كونها فتوى سياسيه.
مابين الفريقين - المؤيد والمعارض - يوجد فريق ثالث لا يدري شيئا عن الحقيقة ولايعلم ما إذا كانت الفتوى صحيحه أم مجرد فتوى سياسية بالفعل..وفي الحقيقة أنا ما قررت البحث والتحدث في هذا الموضوع إلا لأجل هؤلاء..
وأبدأ بوجهة نظر طبية لاعلاقة لها بالدين..فبينما أناجالس مع طبيبين من أصدقاء والدي إذ قررت استشارتهما في الأمر..فقال الأول أن عملية الختان إنما هي ظلم للفتاه..فإن الجزء الذي يقتطع هو الجزء السئول عن الإحساس باللذة أثناء الجماع ، فبإي منطق وبأي حق نحرم الفتاة من تلك اللذه..والتي بدونها تكون عملية الجماع عملية روتينية شاقة ممله ، اللهم إلاإذا كانت الزوجة تحب زوجها إلى درجة العشق أو العباده كما يقولون!!
وقال الطبيب الآخر أن الختان ليس مطلوبا لكل الفتيات ، فهو مطلوب فقط إذا كانت هناك زيادة غير طبيعيه أو تشوها يضر بمستقبل الفتاة ويؤذي زوجها..
يبدو واضحا أن الطبيبين قد مالا لرفض ختان الإناث إل في الضرورة الطبيه..
ولما بحثت لأعرف رأي الشرع في ختان الإناث أذهلني ذلك الجدل الواسع الذي لاينتهي ، فالأزهر يحرم الختان ، ودعاة الفضائيات بعضهم يفتي بوجوبه ، وبعضهم يقول أنه سنة شعائرية كالأذان لا يجوز التخلي عنه ، وبعضهم يقول أنه مكرمة للمرأة وأنه ليس من العبادات...
كما قلت أن الأزهر يحرمه ، لما له من أضرار صحية متعدده ، والشيخ محمد حسان يقول أن العلماء منهم من قضى بوجوبه ومنهم من قضى باستحبابه لكنه يرى أن تعرض الفتاة على طبيبة مسلمة ثقة لتقرر ما إذا كانتالفتاة تحتاج إلى الختان أم لا ، أما الشيخ القرضاوي فقد أصدر فتوى في ختان الرجل والمرأة أورد منها هنا الجزء الخاص بختان الإناث والذي يقول:
"أما ختان النساء فقد اختلفوا فيه، فهو مندوب في حق المرأة عند المالكية. وعند الحنفية ـ والحنابلة - في رواية ـ يعتبر ختان المرأة مكرمة وليس سنة. وذهب الشافعية والحنابلة ـ في الرواية الأشهر ـ إلى أن الختان واجب على الجنسين: الذكر والأنثى جميعا.
واستدلوا على وجوبه بقوله تعالى: ( ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ) النحل: 123.
وقد ثبت في الصحيحين: أن إبراهيم عليه السلام اختتن وهو ابن ثمانين بالقدوم. واختلفوا: هل (القدوم) اسم بلد بالشام، أو هي آلة النجار المعروفة؟ وناقش بعضهم الاستدلال بالآية على الوجوب، وقال النووي: الآية صريحة في اتباعه فيما يفعله، وهذا يقتضي إيجاب كل فعل فعله، إلا ما قام الدليل على أنه سنة في حقنا كالسواك ونحوه.
كما استدلوا بأنه لو لم يكن الختان واجبا لما جاز كشف العورة من أجله للخاتن. وأُورد على هذا الاستدلال: أنه يجوز كشف العورة للمداواة التي لا تجب، ما دامت المصلحة فيها راجحة على المصلحة في المحافظة على المروءة وصيانة العورة.
واستدل بعضهم: أن الختان من شعار المسلمين فكان واجبا، كسائر شعاراتهم.
وهناك قول ثالث، ذكره ابن قدامة في (المغني) وهو: أن الختان واجب على الرجال، ومكرمة في حق النساء، وليس بواجب عليهن.
وأنا أرجح القول الأول، الذي يرى أنه سنة شعائرية مميزة بالنسبة للرجال، ومكرمة للنساء، وأرى أنه قريب من القول الثالث الذي يرى وجوبه على الرجال، مما يرى أنه سنة شعائرية يقاتل على تركها، فقد اقترب من الوجوب. "
بعد كل ما قرأت وسمعت من أقوال مختلفه ذهبت إلى جاري العزيز د/السيد أستاذ الفقه بجامعة الأزهر وعرضت عليه الأمر فقال الرجل مبتسما :"يا بني لاداعي لكل هذه الحيره ، فالإسلام دين يسير سمح ، به عادات وعبادات ، أما العادات فإنها كانت موجودة بالجاهلية ولما جاء الإسلام لم يمنعها منعا مطلقا ولم يفرضها ، ومن تلك العادات ختان الإناث ، فما هو بفرض وإنما هو مكرمه ، وما دام كذلك فإن الذي يقرر إجراءه من عدمه هو الطبيبة المسلمة الثقه ، فإذا كان الختان سيضر بالفتاة ومستقبلها فلا تختتن ، أما إذا كان سيصلحها ويعفها فإنها تختتن"
ومن كل ذلك يتضح أنه لايجوز تحريم الختان تحريما مطلقا كما فعل الأزهر ، ولايجوز القول بأنه فرض كما ذهب البعض ، إذ إن في فعله صلاح البعض وفي تركه صلاح البعض الآخر..
والله أعلم..والله ولي التوفيق